Kunstnerbøger og hvad deraf fulgte

Et kig ned i “Arkivet” på Den Frie. Den minimalistiske opstilling af glasmontrer med eksempler på kunstnerbøger gør det svært at få mere end et flygtigt indblik i en dynamisk kunstgenre. Foto: Lars Pryds
Et kig ned i “Arkivet” på Den Frie. Den minimalistiske opstilling af glasmontrer med eksempler på kunstnerbøger gør det svært at få mere end et flygtigt indblik i en dynamisk kunstgenre. Foto: Lars Pryds

 

“Kunstnerbøger, vildt voksende” i Den Frie Udstillingsbygning byder på værker skabt direkte til udstillingen, et arbejdende trykkeri og et arkiv udstillet i glasmontrer. Men udstillingens titel er misvisende.

Af Lars Pryds | Fra Kunstavisen nr. 2, 2016

Jeg var nok for optimistisk: Havde glædet mig til et sandt bombardement af kunstnerbøger. Men Den Frie er jo et stort hus, og der er langt til bøgerne – de findes kun i én af de seks sale. I fire andre – samt på toilettet – viser otte inviterede kunstnere: Lea Porsager, Ola Vasiljeva, Rolf Nowotny, Anni’s & Mette Winckelmann, Absalon Kirkeby og Jaanus Samma rumlige installationer skabt til denne udstilling og angiveligt inspireret af kunstnerboggenren. Det kan dog være svært at få øje på koblingen mellem inspiration og værk, så udstillingerne fremstår som to adskilte størrelser.

I flere af installationerne indgår grafiske teknikker beslægtet med bogmediet – som i Absalon Kirkebys inkjetprint med titlen “PARK”, eller i Anni’s og Winckelmanns “Hjælpens Sten” – sorthvide aftryk af døre, vinduer og mursten fra bygninger som Dannerhuset og Magdalenahjemmet. Både tryk og bygningselementer udstilles.

Glasmontrer, vildt anonyme
I en sal er opbygget et “arkiv”, hvor kunstnerne samt fire samlere og udstillingens kuratorer viser egne favoritter blandt kunstnerbøger i tolv glasmontrer. Udstillingens intention er at undersøge “bogen som krop, kroppen i bogen og det sanselige, psykologiske og intime ved bogens væsen”, men man står tilbage med en lidt uforløst oplevelse, på trods af en stor mængde bare bryster, pornografiske tegninger og menneskelige fækalier gengivet i de valgte bøger.

Bøgerne præsenteres uden forklaring – og det er en skam. Et arkiv kan jo forstås som indsamlet viden, men her låses den enkelte bogs fortælling og mediets udviklingshistorie uformidlet fast under glasplader. Det havde været givende, hvis der havde været gjort forsøg på at forklare bøgerne i historisk sammenhæng eller skabt mulighed for at bladre i dem.

Enkelte er desuden kataloger eller kunstbøger – dvs bøger “om kunst” og ikke bøger “som kunst” – og dermed falder de strengt taget uden for de to kuratorer Maria Kjær Themsen og Louise Hold Sidenius’ egen definition på en kunstnerbog, beskrevet i deres bog “Danske Kunstnerbøger” (2013).

Trykmaskiner, vildt stillestående
Udstillingens tredje spor findes i den sjette og midterste sal, hvor forlaget Officin har etableret et trykkeri. I udstillingsperioden arbejdes der med fremstilling af bogværker, der efterfølgende kan købes i Den Fries boghandel “-1”. Da Kunstavisen besøgte udstillingen, stod maskineriet stille, men kommer der gang i bogproduktionen, vil udstillingens titel pludselig give mening – hvis altså det er bøger, man kommer for at se.

 


Kunstnerbøger, vildt voksende

Den Frie Udstillingsbygning, Oslo Plads, København Ø
16. januar – 6. marts 2016
Åben: Tirsdag-søndag 12-18, torsdag 12-21
www.denfrie.dk

 

På væggen Absalon Kirkebys inkjetprint fra serien “Park” (2016). Forrest Lea Porsagers værk “Daybeds (#Masturbatory Powertools)” (2015), en installation med to senge, skumgummimadrasser, plastic og en egetræsskulptur. Foto: Lars Pryds
På væggen Absalon Kirkebys inkjetprint fra serien “Park” (2016). Forrest Lea Porsagers værk “Daybeds (#Masturbatory Powertools)” (2015), en installation med to senge, skumgummimadrasser, plastic og en egetræsskulptur. Foto: Lars Pryds

 

Jaanus Samma fra Estland har inddraget en væg i Den Fries toiletområde til opklæbning af plakater med titlen “Poster Boys” inspireret af danske kunstnerbøger. Foto: Lars Pryds
Jaanus Samma fra Estland har inddraget en væg i Den Fries toiletområde til opklæbning af plakater med titlen “Poster Boys” inspireret af danske kunstnerbøger. Foto: Lars Pryds

 

I montren med kunstnerbøger fra Niels Starcks samling ses bl.a. interessante bogtitler som “Naked Nurses” og “Orgies Mysteries Theatre” samt et opslag fra bogen “Das Kakabet” med fotografier af fækalier. Foto: Lars Pryds
I montren med kunstnerbøger fra Niels Starcks samling ses bl.a. interessante bogtitler som “Naked Nurses” og “Orgies Mysteries Theatre” samt et opslag fra bogen “Das Kakabet” med fotografier af fækalier. Foto: Lars Pryds