Hjem » Blog » “En gevækst giver ikke altid mening” – skulptur og tekstil i Farum Kulturhus

“En gevækst giver ikke altid mening” – skulptur og tekstil i Farum Kulturhus

Frans Peter Valbjørn Knudsen har indtaget Farum Kulturhus med udstillingen “En nævenyttig vandring”. Foto: Lars Pryds

 

Natur og kultur mødes i skøn samdrægtighed på stor udstilling med tekstilkunstner Frans Peter Valbjørn Knudsen.

Jeg så i dag Frans Peter Valbjørn Knudsens udstilling “Nævenyttig vandring” i Farum Kulturhus. Turen dertil (i regnvejr og tre kvarter i et myldretids-S-tog) var så absolut besværet værd: Udstillingen er en virkelig god oplevelse – hvis man vel at mærke går til den med åbent sind og skærpet opmærksomhed.

For Det er indviklet (som et værk hedder) – der er nemlig ingen nemme løsninger. Frans Peter skaber sine værker af ting fra naturen – grene, nøddeskaller, pilebark i strimler – og kombinerer dem med gammelt skrot, tekstiler han selv fremstiller eller har fundet, møbelstof og jagttrofæer. Meget bevikles, bemales eller lakeres – andet får lov at stå ubehandlet, men nøje udvalgt og beskåret.

Værkerne er en unik blanding af groft og glat, af råt og pænt forarbejdet, naturligt og menneskabt, feminint og maskulint. På en besynderlig måde passer udstillingen godt i Farum Kulturhus’ Ganggalleriet – hvor væggene er hvidmalede mursten som i et parcelhus fra 1970erne, og hvor de sælsomme værker må slås med både brandalarmer, trappeskakter, kopirum og en uendelig stribe af døre til kommunale kontorer og mødelokaler for Ældresag og Sundhedspleje.

Men man glemmer alle forhindringerne, når man lader sig suge ind i værkerne. Både de mindre, med titler som  Kratmøde, Gluggen, 19-in-a-box (til absolut overkommelige priser – alt er til salg) eller de større, som fx It’s a man’s world, but it’s a woman’s world too – et hovedværk i Frans Peters produktion, gengivet som hans primære illustration i opslagsværket Tekstilkunst i Danmark 2008-2018 (Forlaget på Tredje 2019).


Læs også: Med motorsav og symaskine


Frans Peter strikker, hækler, syr (han er oprindelig uddannet fra tekstillinjen på Danmarks Designskole), saver, bevikler, lakerer, fræser og borer – men først og fremmest foretager han valg. Valg af materialer, af farver, taktile kombinationsmuligheder og graden af pænhed. Intet er tilfældigt – man har fornemmelsen af stort overskud og en stor portion humor. Det sidste kommer ofte til udtryk i titlerne, som kan give en forklaring men lige så ofte en overraskende vinkel på noget helt uforklarligt. Et eksempel på det sidste er Holder øje – en lille installation i en montre med en række “huse” på pæle. Blandt de (selv)forklarende er den underfundigt bramfrie og herligt politisk ukorrekte Den møgbeskidte røvtaske.

Udstillingen omfatter omkring 50 værker i varierende størrelser, enkelte i forløb så de fremstår som små  installationer. Flere værker er set før – fx på udstillingen “at gå ind i en skov” i det københavnske Galleri Lowlands for lidt over et år siden (anmeldt i Kunstavisen nr. 10, 2020). Men det er ikke så underligt, for den aktuelle udstilling er – vistnok – den største samlede visning af Frans Peter Valbjørn Knudsens værk nogensinde og dermed ret tæt på en retrospektiv udstilling. Den kan ses frem til og med 15. januar 2022 – og man kan kun håbe, at mange kigger forbi. Det er som nævnt turen værd.

Frans Peter Valbjørn Knudsen
EN NÆVENYTTIG VANDRING
20. november 2021 – 15. januar 2022
FARUM KULTURHUS
Stavnsholtvej 3, 3520 Farum
www.farumkulturhus.dk

 

Frans Peter Valbjørn Knudsen: “En møgbeskidt røvtaske”. Yderligere ord er overflødige. Foto: Lars Pryds

 

Er kostens børster muteret til barkstrimler? Eller er det løvriver, hvis tænder er ædt op af naturen? Frans Peter Valbjørn Knudsen: “Mørkekostenes indbyrdes placering”. Foto: Lars Pryds

 

Det slår næsten knuder i maven på en, når man ser Frans Peter Valbjørn Knudsens “Tilbageholdt længsel”. Foto: Lars Pryds

 

Et af de få værker, hvor Frans Peter Valbjørn Knudsen tager udgangspunkt i det traditionelle maleris format: et rektangel. “Fungi, Fungi” er værkets titel. Foto: Lars Pryds

 

Frans Peter Valbjørn Knudsen’s underfundige skulpturer kryber op ad murstensvæggene på udstillingen “En nævenyttig vandring”. Forrest til venstre er det en “Sommerstige”, der har groet fingre – eller er det tæer? Foto: Lars Pryds

 

“Det er indviklet” er titlen på dette værk af Frans Peter Valbjørn Knudsen – men kunne være en samlende overskfrit for hele udstillingen. Ingen har lovet at det skal være nemt – men det er anstrengelserne værd. Foto: Lars Pryds